Nataša Vaňková
Vedoucí grafického a DTP studia
Nataša Vaňková pracuje v Albatros Media jako vedoucí grafického a DTP studia v Praze. V rozhovoru přibližuje, jak se dostala k práci pro největší české nakladatelství nebo třeba jaký je rozdíl mezi výrobou papírové knihy a e-knihy.
Co všechno máte v Albatros Media na starosti?
Zabýváme se sazbou knih a výrobou e-knih pro celou společnost Albatros Media. Původně jsem pracovala pro Nakladatelství Fragment, kde jsem převzala malé DTP studio. To jsem technologicky a personálně rozšířila a do portfolia našich činností jsem přidala tvorbu grafických návrhů obálek knih, layoutů a marketingových akcí. Po fúzi s AM jsme se stali nedílnou součástí Albatros Media. Po 4 letech fungování v AM jsem studio výrazně rozšířila personálně i poskytovanými službami.
Převzali jsme 90 % tvorby vizuálů marketingových a on-line kampaní pro marketingové oddělení AM. Včetně vyhledávání fotek ve fotobankách, které využíváme pro grafiku. Rozšířili jsme tvorbu grafiky pro další značky spadající do AM, Facebookové a Instagramové kampaně, sazbu nabídkových katalogů, tisk letáků, plakátů. Přesto pro nás zůstává hlavní činností grafika, skenování obrazových předloh a sazba knih až po předtiskovou přípravu. Kromě Fragmentu jsme převzali některé sazby jiných značek AM.
Tvoříte také obálky knížek?
Samozřejmě. Staráme se o některé značky naší skupiny. Patří k nim pochopitelně Fragment – český i slovenský, Motto nebo Management Press. Pokud máme volné kapacity, vyrábíme obálky i pro jiná nakladatelství v rámci skupiny. Další grafické studio máme pak ještě v Brně. To zajišťuje produkci titulů do zahraničí.
Jak velký je váš tým?
Náš tým čítá 12 lidí a několik dalších nám vypomáhá ve vypjatých obdobích veletrhů, předvánočního shonu a festivalových akcí.
Co vám na vaší práci dává největší smysl?
Obecně lidé rádi vidí za sebou své vytvořené „pomníčky“ a my jsme ti, kteří je za sebou zanecháváme. Vidíme je na obálkách knih, v sazbách nebo na vizualizaci, kterou navrhujeme a tvoříme. Našima rukama a počítači prochází výroba desítek tiskovin, plakátů a katalogů na již velmi populární Humbookfest, knižní veletrh Svět knihy a mnohé další projekty, kterými se AM z nedávné doby může pochlubit. Jsou to třeba Instastories, Storki a Voxi.
„Staráme se o některé značky naší skupiny. Patří k nim pochopitelně Fragment – český i slovenský, Motto nebo Management Press. Pokud máme volné kapacity, tak vyrábíme obálky i pro jiná nakladatelství v rámci skupiny.“
To, co mě baví a co je pro mě klíčové, byť je to teda někdy velmi náročné prosadit mezi tolika spolupracovníky a kolegy, jsou grafické manuály pro všechny značky, které vlastníme. Díky webové aplikaci jsou k dispozici z jakéhokoli mobilního či pevného přístroje, stačí mít k dispozici internet.
Do této aplikace vkládáme vizualizaci firmy, pravidla pro prezentaci značky, včetně knižních titulů. Aplikace je výjimečná tím, že ji můžeme v reálném čase aktualizovat. Čili nikde na disku nepřesouváme žádné staré manuály, v počítačích je ani nenajdete. Na webu je k dispozici vždy aktuální verze, odkud si může každý kolega stáhnout potřebné a vyhovující soubory.
Další věc, na kterou jsem opravdu hrdá, je, že Nakladatelství Fragment byla jedna z prvních společností, která spustila prodej e-knih. Toto know-how jsem do AM se svým týmem přinesla a díky tomu jsme převzali výrobu E-knih pro všechny značky naší skupiny. Výrobu E-knih jsme převzali v roce 2016. Je to dost náročný plán, jestliže vydáváme ročně přes 2000 titulů. Naštěstí ediční plán e-knih má menší rozsah o tituly, které nejsou vhodné pro výrobu E-knih, ale i tak je toho dost.
Jaký je rozdíl mezi sazbou klasické knihy a e-knihy?
Velký. Tyto dvě činnosti nelze spojovat. Výrobně je to o tom, že sazba pro tisk musí respektovat pravidla předtiskové přípravy a specifikace tiskových souborů předepsané tiskárnou. Např.: dodržování správného barevného prostředí pro tisk, v obrazových předlohách správně nastavené ICC profily, které ovlivňují kvalitu tisku obrázku na křídovém nebo ofsetovém papíru. Nazvala bych to chemickým procesem mezi počítačem a tiskárnou (úsměv).
Ve studiu na to máme nástroje, jako je např. nátisková tiskárna, kterou nám experti pravidelně kalibrují, abychom dle schválených ISO norem pro nastavení barev v tisku měli i vizuální kontrolu barev.
U e-knih se na to tolik nehraje, nicméně potřebujete jiné specifikace pro exporty ze sázecích programů, jako je např. InDesign. Nemůžete mít nastavené stránkování ani vymazlené záhlaví, jako v papírové knize. Je nutné obrázky vkládat jinak, aby text ve čtečkách obtékal kolem nich. Výsledná e-kniha se musí dobře zobrazovat ve všech čtečkách.
A i čtečky procházejí technologickým vývojem. V současné době exportujeme sazby do formátu epub3. Když e-knihu pak otevřete ve čtečce, tak tam text krásně obtéká obrázek. Sazba e-knihy nemůže být zarovnána do bloku, ale musí se upravit na levou zarážku, protože ve čtečce by se vám vše roztáhlo.
Zjednodušeně, e-book i tištěná kniha mají stejné texty i stejné obrázky, ale naprosto jinou sazbu i výstup.
„Fragment byla jedna z prvních firem, která spustila prodej e-knih.“
V čem je pro vás práce v Albatros Media jedinečná?
Zmiňovala jsem, že jsem dříve pracovala ve Fragmentu, který vydával hlavně dětskou literaturu. Fragment byl jedničkou na trhu a dlouhé roky jsme konkurovali právě AM a značce Albatros. Poté, co se majitelé Fragmentu rozhodli společnost prodat, stali jsme se součástí AM. Tím jsme na trhu, v segmentu dětských knih, prakticky bez konkurence. Proč jsem se tu osobně rozhodla pokračovat? Věděla jsem, že sloučení bude znamenat rozšíření studia, a hlavně rozšíření znalostí a profesních činností.
Webové kampaně dostávají čím dál větší prostor na úkor tištěných. Navíc jsem velký knihomol od dětství a beletrie a literatura faktu vydávaná v AM byla velkým lákadlem, jak mít co číst za dlouhých zimních večerů (smích).
V čem tady spatřujete hlavní výhody práce?
Albatros Media vidím jako značku a firmu, která je stabilní. AM je bezesporu v ČR největší nakladatelství. Když se mne někdo zeptá, minimálně 60 % lidí alespoň ví, že AM je nakladatelství. Těch zbylých 40 % překvapivě ví, že jsme a.s. a vlastníme i jiná nakladatelství než jen Albatros. Lidé už daleko více vnímají, že nejsme jen Albatros – ti, co vydávají dětské knížky. Určitě mohu říct, že cítím hrdost, že jsem součástí firmy.
„Lidé jsou hrdí na to, že tu pracují. Když někdo není a není ani v souladu s našimi cíli a produkty, odejde. Ti, kteří tu zůstanou, to jsou opravdu knižní srdcaři.“
Co byste zařadila mezi nevýhody?
Společnost vykazuje jisté známky takového „korporátního onemocnění“. To znamená delší schvalovací procesy. V menší firmě o dvou majitelích byl jakýkoli proces jednodušší a rychlejší. V naší společnosti máme majitele, vedení, představenstvo. Je nás více než 300 zaměstnanců v několika městech. Na schválení operativních požadavků, ať už směrem nahoru nebo směrem dolů, musíme déle čekat. Ale to samozřejmě souvisí s tím, jak se firma rozrostla.
Co si myslíte, že tu zaměstnance spojuje?
Obecně by se všichni shodli na tom, že láska ke knihám, ke čtení a ke značce. Lidé jsou hrdí na to, že tu pracují. Když někdo není a není ani v souladu s našimi cíli a produkty, odejde. Ti, kteří tu zůstanou, to jsou opravdu knižní srdcaři.
Máte vy sama ještě čas na čtení po práci?
Mám a pravidelně čtu skoro každý večer. Kniha má jedno obrovské kouzlo. Přinutí mě zastavit hlavu. Dostane mě do nějakého příběhu, který si můžu přečíst, v myšlenkách zobrazit a tím zastavit denní stres. Já tomu říkám, že je to taková meditace čtením (úsměv).
Co, kromě čtení, vás ještě baví ve volném čase?
Ráda si zahraji squash a také mě baví fotografování.