Patří mezi naše vůbec nejúspěšnější a nejinovativnější projekty. Tedy, projekty… Pointa už dávno velikost projektu „přerostla“ a stala se vyhledávanou nakladatelskou službou. Více nám v rozhovoru řekla Veronika Mahdalová, CEO Pointy.
Jak tedy Pointě máme říkat?
Pointa je stále označována za „projekt“, což už nějakou dobu není tak docela pravda. Sice jsme ji původně postavili jako inovační projekt, ale dnes už ji považujeme za nakladatelskou službu se vším všudy.
Které vlastnosti podle vás Pointu vystihují?
Otevřenost a přátelskost. Na tom je postavená i naše komunikace.
Jak byste ji sama představila ve dvou větách?
„Pointa je online nakladatelská služba, která pomáhá s celým procesem výroby knihy. Autoři mají k dispozici plnohodnotný servis od začátku crowdfundingové kampaně až po distribuci.“
To je asi nejkratší způsob, jak ji popsat. Pak o tom samozřejmě můžu mluvit tři dny v kuse. (smích)
Jaký vztah má Pointa k Albatros Media?
Pointa je subznačka a je součástí skupiny Albatros Media, na veletrzích nás tak komunikují. Jako jedni z mála jsme ovšem dceřiná společnost, tento status mají ve skupině už jen Palmknihy.
Kdo za vámi může přijít s tím, že chce vydat knihu?
Pointa je otevřená platforma. Přihlásit se na ni se svým rukopisem může kdokoli. Může to být začínající autor. Může to být někdo, kdo už nějakou knihu vydal, ale nebyl úplně spokojený s tradičním nakladatelem, se službami a možnostmi, které nabízí. Zároveň je Pointa pro lidi, kteří nechtějí jít cestou klasického samonákladu. Ten by si museli financovat sami nebo by na něj vybírali v rámci běžných crowdfundingových portálů, které k tomu nejsou úplně uzpůsobeny.
Pointa je alternativou k oběma světům – tradičnímu nakladatelství i samonákladu. Má z každého něco. Stejně jako klasický nakladatel zajišťujeme napojení na distribuci, takže na to autor není sám. Knihy, které u nás vycházejí, naleznete v celé knihkupecké síti. Zázemí poskytujeme i z hlediska knižních profesionálů: říkáme jim kolegové a na platformě jich je spousta. Autor si sám může vybrat, s kým chce spolupracovat.
Právě v té poměrně velké svobodě. Nejenže si autor vybírá, s kým bude pracovat, má i hlavní slovo ohledně toho, jak bude kniha ve finále vypadat. Na rozdíl od většiny samonákladů si však výrobu a tisk nemusí platit ze svého. Vybírá na ně v crowdfundingové kampani u nás na webu a my mu s tím po celou dobu pomáháme.
Jak kampaň, tak produkt – knihu – si každý autor řídí sám. My jim poskytujeme podporu, ať už odbornou, technickou nebo psychickou. Ta je občas nejpodstatnější.
Jak autorům konkrétně pomáháte?
Hodně času investujeme do jejich vzdělávání. Před pandemií jsme pořádali hodně externích workshopů, na které mohl dorazit kdokoli, koho dané téma zajímalo. Ty jsme zatím pozastavili.
Velký důraz klademe na marketingovou stránku věci. Neustále opakujeme, a já tomu pevně věřím, že nejlepším ambasadorem knihy je samotný autor. Tu práci za něj nikdo neudělá. Kniha se sama neprodá. Jasně, že v tom autory nenecháme a s PR i promováním knihy jim pomůžeme. Ale vzděláváme je s cílem, aby se na propagaci mohli sami aktivně podílet. Zúročí to i v budoucnu.
Jde jim to?
Musím říct, že ano. Kromě školení autorům nabízíme i spoustu dalších podkladů a rad. Sama s nimi trávím spoustu času, zaměřujeme se na klasické marketingové principy. Jdeme na to opravdu od základu. Hledáme spolu USP knihy – její unique selling proposition, prostě to, v čem je na trhu jedinečná. Když autora vzbudím ve tři ráno, měl by mi umět ve dvou větách říct, o čem přesně knížka je. Klasický elevator pitch.
Už od začátku pracujeme také s cílovou skupinou knihy. Bavíme se o tom, na které sociální sítě ti lidé nejvíc chodí, která média čtou nebo sledují. Pak o tom, jak na jednotlivých kanálech komunikovat. Podobně řešíme třeba i to, jak v rámci crowdfundingu oslovovat sponzory, jako jsou různé firmy nebo instituce.
Kolik jste za téměř dva roky existence stihli vydat knížek?
„Máme za sebou sto úspěšných kampaní, více jak čtyřicet knih je ve výrobě. Vydaných je tedy v tuhle chvíli šedesát a další jsou na cestě.“
Záleží, ze kterého úhlu se na to podíváme. Jsme teď v rozvojové fázi, které předcházela fáze MVP – minimum viable product. Máme kořeny ve světě startupů, kde je to běžný postup, a z tohoto hlediska považuju za velký úspěch ocenění, která jsme během té doby získali právě na startupovém poli. Velkou radost jsme loni v září měli z vítězství v kategorii Best Newcomer v rámci Central European Startup Awards.
Co se týče obchodního hlediska, jsme už na půlmilionovém obratu a máme stabilní růst. Máme taky první bestseller, román Letuška z economy od Petry Jirglové. Prodalo se přes deset tisíc výtisků, což je známka toho, že i platforma jako Pointa může udělat knihu, která se prodává ve velkém.
Dost zajímavé úspěchy máme v public relations. Čtyři „naše“ autorky už byly v DVTV, to hodně pomáhá prodejům, ale jsme silní na více frontách. Široký záběr výstupů odráží to, že máme díky našemu otevřenému formátu už hodně široké portfolio.
Neplánovaně se nám začíná formovat linie ženských životních příběhů, do které spadá třeba román Svobodomyslná od Kateřiny Lieskovské. Autorka, která si prošla domácím týráním, zrovna letos přijala pozvání do DVTV. A byla tam i Sára Báchorová, autorka knížky An(n)a., která je částečně autobiografickou zpovědí o poruchách příjmu potravy. Sáru můžete vidět také na letošním Humbooku.
Kromě toho se na Pointě formuje linie vzdělávacích knih, ať už je to odbornější Efektivní řízení kvality od Ludvíka Filipa nebo populárně naučná příručka DigiDetox od kouče Matěje Krejčího. Povedený je i Nezastavitelný růst Jana Markela a crowdfundingem nedávno prošel Management v obrazech Vladimíra Baslíka, na který se osobně hodně těším.
Je toho ale mnohem víc. Na výběr máme už celou řadu krásných dětských knížek, hodně se objevují cestopisy a samozřejmě i klasická beletrie.
Děkujeme za rozhovor a Pointě přejeme ještě spoustu dalších skvělých knížek.