Vendy Sonnková
Projektová manažerka v marketingovém oddělení
Mnoho firem se musí přizpůsobit dnešní složité době. Nejinak je tomu u nás. Pracovat online z domu je dnes pro nás již skoro „normální“. Lze ovšem uspořádat také online knižní festival? Jasně, že lze. A my jsme to svedli! O letošním „virtuálním“ HumbookFestu jsme si povídali s Vendy.
Jak moc byl letošní HumbookFest odlišný od předchozích ročníků?
Hodně! Byla to letos docela výzva. Z akce pro 2500 lidí se postupně během půl roku stala akce pro 50 lidí. A v týdnu před HumbookFestem pak přišlo nařízení o maximálním počtu 10 lidí v uzavřeném prostoru… Festival se nám během roku zkrátka měnil pod rukama. Několikrát jsme akci museli překopat, změnit program, změnit prostory, změnit koncept.
„A nakonec byl tedy HumbookFest především online záležitost.“
Jak moc to bylo náročné?
Poměrně dost, především psychicky. Plánovat akci, když dopředu nevíte, jaké podmínky a opatření budou v době jejího konání platit, je trochu demotivující. Co kdyby den před akcí vláda vyhlásila zákaz setkávání víc jak tří osob? Nebo nám den před akcí zavolala půlka autorů s tím, že musí do karantény? Nebo by nám zavolali ze studia, kde se mělo uskutečnit natáčení a streamování celého HumbookFestu, že jsou v karanténě oni? Člověk opravdu do poslední minuty nevěděl, jestli to všechno klapne.
„Přípravy od celého týmu vyžadovaly pevné nervy, flexibilitu a vymýšlení záložních plánů za záložní plány.“
Kde probíhalo natáčení?
Natáčeli jsme v coworkingovém prostoru Pracovna na Žižkově. Původně jsme počítali s tím, že budeme mít alespoň nějaké – ač nepočetné – publikum. Kvůli atmosféře, proto aby se autorům lépe besedovalo, aby se někdo naživo smál jejich vtipům a zatleskal… Nakonec jsme ale museli zrušit i tenhle plán a dodržet ta nejpřísnější opatření. V natáčecí místnosti tak mohlo být maximálně 10 lidí.
Jsem vděčná, že to účinkujíc brali po celou dobu v pohodě a pro všechna opatření měli pochopení. Například museli všechny besedy absolvovat bez možnosti se na pódiu napít. To samozřejmě není úplně komfortní, pokud máte delší dobu v kuse mluvit.
Kolik lidí bylo zapojeno do HumbookFestu ze strany Albatros Media?
V nejužším týmu byli tři lidé z marketingového oddělení. Samozřejmě nám ale výrazně pomohlo hodně dalších kolegů, ať už z redakcí, z obchodního oddělení, z DTP studia, z back office nebo z právního oddělení. Do příprav programu pak byli zapojeni i tzv. ambasadoři HumbookFestu.
Ty každý rok vybíráme konkurzem z řad mladých knižních blogerů a bookstagramerů. Prochází s námi celý půlrok příprav, mají jako první informace o tom, co se na HumbookFestu bude dít, jací na něm budou autoři a další. Pomáhají nám také akci originálně promovat svými komunikačními kanály a zároveň s nimi máme možnost konzultovat třeba témata besed.
Kolik se na festival připojilo návštěvníků?
Během streamování si nás pustilo téměř 5 000 unikátních diváků. V tuto chvíli už má záznam HumbookFestu na youtube téměř 16 000 zhlédnutí.
Jak se s online festivalem vypořádali autoři? Byli takoví, kteří se nechtěli zúčastnit online verze?
Letos jsme museli program opravdu hodně měnit. Ze začátku příprav jsme – stejně jako v přechozích letech – počítali s účastí zahraničních autorů. Ale jak pandemie a s ní související opatření postupovala, bylo jasné, že ze zahraničí tentokrát nikdo nepřijede. A tak vznikla myšlenka čistě českého HumbookFestu. I tak jsme ale stále pracovali s variantou festivalu pro stovky až tisíce návštěvníků a programem v minimálně dvou sálech.
Jak se ale podmínky dále měnily a zpřísňovaly, program jsme museli znovu upravovat. Se všemi účinkujícími jsem průběžně komunikovala a potvrzovala si s nimi, že stále mají zájem se akce zúčastnit. Neodřekl nikdo. Z kapacitních důvodů už pak bohužel na některé autory pomyslné místo nezbylo. Nicméně myslím, že to v dané situaci chápali.
Navíc jsme s nimi dopředu připravili sérii videí, která jsme pouštěli v pauzách mezi velkými programovými bloky. Na HumbookFestu se tak měli možnost prezentovat i ti autoři, kteří se ho nemohli zúčastnit osobně.
Klasický HumbookFest je vždy spojen s prodejem omezeného počtu lístků a na samotné akci pak i prodejem knih. Jak jste tohle řešili letos?
Už v momentě, kdy jsme začali online verzi chystat, jsme věděli, že stream bude zdarma a bude si ho tak moct pustit opravdu každý. Chtěli jsme také, aby byl interaktivní, aby přinesl divákům víc zážitků než jen sledování obrazovky. Proto jsme připravili různé výzvy, které s námi mohli přes den plnit a sdílet prostřednictvím svých Instastories. Zároveň mohli diváci využít moderovaný chat přímo pod streamem, pokládat otázky autorům, bavit se mezi sebou. Zkrátka se do dění v rámci festivalu zapojit.
Zřídili jsme také víkendový virtuální stánek s knihami a merchem s nadstandardními slevami. Takže ani o nákup žhavých knižních novinek nebo třeba Humbook plátěných tašek nebyli naši fanoušci letos ochuzeni. 😉 A musím říct, že s prodeji v rámci online stánku jsme byli velmi spokojeni.
Jaké byly ohlasy ze strany autorů a návštěvníků na online formu?
Ohlasy byly velmi pozitivní!
Osobně jsem se bála, že našim autorům nebudou sedět neustálé změny koncepce akce, že jim nebude příjemná absence přímé interakce s publikem a podobně. Ale myslím, že všichni situaci chápali, podporovali nás a event si užili.
A úžasná byla i vlna podpory a pozitivní energie, která se šířila od našich diváků. Na sítích i v chatu pod streamem. Lidé reagovali, plnili výzvy, bavili se mezi sebou, brali sportovně, když nám padal e-shop… 😊
Také nám posílali fotky toho, jak se doma na náš stream dívají. Každoročně chodí na klasický HumbookFest velká část diváků v cosplay. My jsme lidi vyzvali, aby si tento zážitek nenechali ujít ani letos a aby se v cosplay dívali i doma a poslali nám fotky. A přišlo jich mnoho! Vybrané kostýmy jsme pak obdarovali poukázkami na knihy.
Více obrázku můžete vidět v galerii HumbookFestu.
Jaká forma festivalu je dle vás lepší, online, nebo na živo?
Určitě ta na živo. Myslím si, že osobní setkání nic nenahradí. Ať už jde o setkání autorů mezi sebou, setkání autorů s jejich fanoušky a samozřejmě i setkání knihomolské komunity. Atmosféra na „offline“ HumbookFestu je vždy úžasná.
Nicméně i online HumbookFest má svá pro, ostatně tak jako vše. Například se ho mohl zúčastnit opravdu každý. A na youtube Humbooku je celý stream ke zhlédnutí i teď, takže se lidé mohou mrknout i zpětně.
Dovedete si představit, že byste příští ročník udělali osobně i online?
Zatím bych nerada prozrazovala jakékoliv plány, protože stejně jako letos se mohou dost měnit. Pevně doufáme, že příští ročník HumbookFestu bude už zase i offline. A v takovém případě určitě budeme zvažovat případné kombinování online a offline verze.
Co byste dodala na závěr?
Online HumbookFest pro nás byl opravdu výzvou, něčím, co jsme v takovém rozsahu dříve nezkoušeli. Velké plus tedy vidím v tom, že jsme si mohli „osahat“ něco nového a získat nové zkušenosti. Je fajn uvědomit si, že nám současná situace nějaké dveře otevřela, byť nám jich taky hodně zavřela 😊.